Saturday 6 April 2013

24 : BAHASA SLOGAN


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^

    BAHASA JIWA BANGSA
    SATU HASRAT, SATU SEMANGAT, SATU TEKAD
    RAHSIAKU KINI MILIKMU
    SALURAN CERIA ANDA
    SUNGGUH ENAK DIMAKAN BEGITU SAHAJA
    Di atas ialah slogan-slogan yang dimiliki oleh badan-badan atau syarikat- syarikat tertentu seperti Dewan Bahasa dan Pustaka, Roti Gardenia dan Program Latihan Khidmat Negara.. Saya mendapat ilham untuk memaparkan tajuk BAHASA SLOGAN  pada entri kali ini semasa saya membaca Dewan Bahasa November 2010.. Masihkah kawan-kawan ingat dengan propaganda atau slogan yang digunakan oleh Jepun pada awal kedatangan Jepun ke Tanah Melayu?? “ASIA UNTUK ORANG ASIA”, “SEMANGAT ASIA” dan “KAWASAN KESEMAKMURAN BERSAMA ASIA TIMUR RAYA” dalam diam sebenarnya cuba memaparkan maksud dan muslihat yang tersenbunyi.
    Slogan ialah manifestasi bahasa dalam bentuk ayat atau ungkapan yang dicipta untuk mewakili gambaran ideologi, objektif dan misi sesebuah institusi, persatuan atau parti politik dan sesuatu produk komersial (Indiawati Zahid, 2010:6).. Slogan dianggap sebagai kata-kata keramat yang mengandungi segala maklumat utama yang dipadatkan dalam bentuk ayat yang mudah atau ungkapan yang ringkas dan bereufoni (mempunyai bunyi yang indah) untuk menarik perhatian khalayak.. Bereufoni dilakukan untuk menarik perhatian khalayak dan memudahkan proses mengingatnya..
    Apabila memperkatakan mengenai slogan, elemen yang tidak dapat dipisahkan ialah bahasa yang digunakan untuk menulis dan menyampaikannya kepada penerima, iaitu masyarakat.. Untuk menghasilkan slogan yang baik, tidaklah mudah.. Proses penciptaannya memerlukan pemikiran yang mendalam dan kreatif agar slogan yang terhasil adalah sesuai dengan objektif sesuatu produk atau perkhidmatan..           
    Bahasa yang digunakan untuk mencipta slogan bukan sahaja terpamer sebagai simbol sesuatu badan atau syarikat malah untuk membuktikan bahawa apa-apa yang disampaikan melalui slogan itu benar.. Contohnya ialah slogan Kentucky Fried Chicken (KFC), iaitu Sedap Sehingga Menjilat Jari dan ternyata slogan tersebut adalah benar apabila kita menjilat jari semasa memakan KFC kerana rasanya yang sedap.. Jika ayam KFC tidak enak dimakan sehingga menjilat jari, sudah tentu slogan yang digunakan tidak bertepatan dengan kualiti syarikat tersebut.. Pertaruhan yang disampaikan melalui mesej perlulah difikirkan secara mendalam kerana ianya mempengaruhi persepsi masyarakat.. Selain itu, slogan juga bertujuan menyampaikan mesej secara ringkas dan padat kepada pengguna atau masyarakat..
    Sebenarnya, ramai yang tidak sedar bahawa istilah slogan tidak sama dengan ayat biasa.. Menurut Zaidi Ismail (2008), arahan melengkapkan slogan Saya suka produk ABC kerana...... (tidak lebih 15 patah perkataan) adalah tidak tepat.. Hal ini demikian kerana slogan biasanya ringkas dan padat.. Di samping itu, istilah slogan juga tidak sama dengan tema..
    Kesimpulannya, bahasa yang digunakan untuk menulis slogan amat penting kerana melalui bahasalah mesej disampaikan kepada pengguna atau masyarakat dengan ringkas dan padat.. Slogan bukan sesuatu yang dicipta secara suka-suka tetapi dicipta kerana peranan dan tanggungjawabnya sebagai pembawa amanat atau mesej yang tersurat dan tersirat.. Penciptaan dan peranannya tidak boleh dipandang remeh..

SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^

RUJUKAN...
1) INDIRAWATI ZAHID, SLOGAN PAPARAN MESEJ TERSURAT DAN TERSIRAT, DEWAN BAHASA, NOVEMBER 2010.
2) NIMOIZ T.Y, RETORIK DAN POLEMIK BAHASA SLOGAN, DEWAN BAHASA, NOVEMBER 2010.
                                                                                         

No comments:

Post a Comment