Thursday 21 March 2013

11 : PANTUN DALAM MASYARAKAT

             Melati kuntum tumbuh melata,
             Sayang merbah di pohon cemara,
             Assalamualaikum mulanya kata,
             Saya sembah pembuka bicara.

    Apa khabar kawan-kawan sekalian?? Pastinya kawan-kawan tertanya-tanya sebab saya berpantun pada permulaan entri kali ini.. Sebenarnya, kali ini saya ingin berkongsi sedikit mengenai penggunaan pantun dalam masyarakat kita.. Pantun sememangnya merupakan puisi Melayu tradisional, namun ianya masih diguna pakai dalam masyarakat zaman ini.. 

    Saya teringat kembali semasa sepupu saya didatangi rombongan  meminang dari pihak lelaki.. Kedua-dua pihak membalas pantun yang diajukan sesama mereka.. Ternyata bahawa pantun masih lagi ada fungsinya dan kegunaannya untuk masyarakat pada zaman ini.. Di sini saya sertakan dua rangkap pantun meminang antara pihak lelaki dan pihak perempuan :

            PIHAK LELAKI :
            Akar memanjat pohon ara,
            Nampaknya cantik berseri laman,
            Besarnya hajat tidak terkira,
            Hendak memetik bunga di taman.

            PIHAK PEREMPUAN :
            Nampak cantik berseri laman,
            Tempat bertandang beruk dan kera,
            Hendak menyunting bunga di taman,
            Sudahkah cukup syarat dan kira?

    Selain itu, pantun juga digunakan sebagai pembuka bicara di dalam mana-mana acara seperti pertandingan pidato, syarahan, debat dan majlis makan malam.. Contoh pantun pembuka bicara selain pantun yang sudah saya santapkan kepada kawan-kawan pada awal entri ini ialah :

             Sirih berlipat sirih pinang,
             Sirih dari Pulau Mutiara,
             Pemanis kata selamat datang,
             Awal bismillah pembuka bicara.

    Daripada apa yang saya perhatikan, pantun juga banyak digunakan untuk hiburan dalam kalangan masyarakat sekarang.. Sudah pasti kawan-kawan kenal dengan kumpulan lawak Jozan.. Mereka sering membawa pantun dua kerat secara spontan di atas pentas.. Di dalam drama atau filem juga banyak diselitkan pantun-pantun dua kerat yang berunsur jenaka.. Antara contoh pantun yang berunsur jenaka yang dibawa secara spontan ialah :

             Hey! Beli barang bagi duit besar mesti ada baki,
             Kalau korang tak suke Jozan tak perlulah nak dengki-dengki.

             Rumah Siti ada Datuk K,
             Ok ok.
    
    Pantun juga telah ada yang dinyanyikan seperti Lagu Pantun Budi oleh Tan Sri S.M Salim, malah digubah menjadi irama berentak zapin oleh Noraniza Idris yang dapat menjadi halwa telinga pendengar.. Di samping itu, di dalam ucapan menteri-menteri juga banyak terkandung pantun.. Y.B Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim, iaitu Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan merupakan salah seorang menteri yang banyak menggunakan pantun di dalam ucapan-ucapan beliau..

    Kesimpulannya, pantun pada masa kini masih juga diguna pakai malah penggunaannya sama sekali tidak hilang dari pandangan masyarakat.. Sebagai orang Melayu, saya amat bangga dengan penggunaan pantun pada zaman ini yang masih dikekalkan dalam lingkungan masyarakat.. Selain dapat digunakan untuk majlis peminangan, potensi pantun juga dapat dilihat dari segi hiburan, menjadi halwa telinga masyarakat, digunakan sebagai pembuka bicara dalam mana-mana acara malah diterapkan penggunaannya dalam ucapan menteri yang disampaikan kepada masyarakat..

TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA
SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^ 

No comments:

Post a Comment