Saturday 20 April 2013

25 : BAHASA SINGKATAN


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^
    Ini merupakan entri terakhir saya untuk tugasan Sosiolinguistik.. Saya harap semua perkara atau ilmu yang telah saya kongsikan di dalam blog ini dapat dijadikan rujukan.. Mungkin entri saya yang terakhir ini pendek sahaja, namun saya harap ianya memberi sedikit ilmu kepada kawan-kawan..
    ASAP
    ILYSM
    OTW
    OMG
    BFF
    Kawan-kawan pasti selalu menggunakan bahasa-bahasa singkatan di atas?? Mungkin ada lagi yang terpinga-pinga dengan maksud bahasa singkatan di atas.. Mari kita semak maksudnya :
    ASAP – As Soon As Possible
    ILYSM – I Love You So Much
    OTW – On The Way
    OMG – Oh My God
    BFF – Best Friend Forever
    Sememangnya bahasa-bahasa singkatan ini banyak digunakan dalam kalangan orang Inggeris sama ada semasa mereka berkomunikasi, di dalam filem atau di dalam khidmat pesanan ringkas.. Namun, yang lebih menyedihkan lagi, bahasa-bahasa singkatan ini sudah berkembang dalam kalangan masyarakat orang Melayu terutamanya dalam kalangan remaja.. Penggunaannya seperti sudah biasa dalam kalangan remaja.. Malah di dalam filem atau drama Melayu juga banyak diketengahkan bahasa-bahasa singkatan ini..
    Bahasa singkatan ini pada pendapat saya lebih teruk berbanding penggunaan bahasa SMS.. Sekurang-kurang penggunaan bahasa SMS seperti dtg, mkn, mnd, tdo dan keje masih lagi menggunakan bahasa Melayu tetapi bahasa singkatan pada awal entri saya ialah di dalam bahasa Inggeris..
    Kesimpulannya, cuba kawan-kawan bayangkan kita bercakap menggunakan bahasa singkatan dengan orang-orang yang lebih tua, sudah pasti mesej yang kita hendak sampaikan itu tidak sampai.. Penggunaan bahasa seperti inilah yang merosakkan bahasa Melayu dan mengelirukan orang Melayu terutamanya dalam kalangan warga emas.. Seharusnya penggunaan bahasa singkatan ini diambil berat oleh mana-mana pihak..
SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^

No comments:

Post a Comment