Friday 22 March 2013

13 : PERKATAAN BARU

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^

       Cipika Cipiki
       Mat Rempit
       Muka Buku
       Mencik
       Bongek
       Cinabeng
       Lampi

    Pernahkah kawan-kawan mendengar perkataan-perkataan di atas?? Sudah tentu kawan-kawan selalu mendengar malah turut menggunakannya dalam kehidupan seharian tetapi mungkin tidak semua yang kawan-kawan selalu dengar.. Tahukah kawan-kawan makna perkataan tersebut?? Mari kita semak..

Cipika cipiki 
    Perkataan ini amat popular di Indonesia.. Perkataan ini merupakan singkatan bagi 'cium pipi kanan cium pipi kiri'.. Di Indonesia, remaja gemar menggunakannya malah media juga menggunakannya untuk menulis isu-isu hangat artis-astis Indonesia..

Mat rempit
    Saya yakin perkataan ini sudah diketahui umum.. Perkataan ini sudah terlalu kerap digunakan dalam kalangan masyarakat malah adik saya yang baru berusia 12 tahun pon sudah tahu makna mat rempit ini.. Mat rempit bermaksud pemuda-pemuda yang sering berlumba motosikal di jalan raya dan suka berpeleseran dengan motosikal-motosikal mereka..

Muka buku
    Najwa Latiff!! Sudah tentu beliau yang mempopularkan perkataan ini dengan tajuk lagunya, iaitu Cinta Muka Buku.. Muka buku bermaksud 'facebook'..

Mencik
    Mesti ada yang terkerut-kerut duduk memikirkan maksud perkataan ini.. Pada mulanya saya juga tidak tahu, namun saya mula tahu apabila kawan saya menggunakan perkataan ini kepada saya.. Mencik ialah perkataan yang terbit daripada perkataan benci.. Mencik dan benci mempunyai makna yang sama..

Bongek
    Perkataan ini sebenarnya kurang enak didengar kerana ianya merupakan perkataan yang kasar.. Bongek mempunyai maksud yang sama dengan tidak betul atau bahasa kasarnya ialah sengal.. Contoh ayat ialah :
    " Kau ni bongek betul la "

Cinabeng
    Perkataan ini amat popular di Johor.. Saya sendiri tidak tahu apakah maksudnya.. Hanya tahu menyebut sahaja.. Perkataan ini banyak digunakan untuk bergurau-gurau dengan kawan-kawan dan penggunaannya agak kasar..

Lampi
    Lampi bermaksud lambat 'pick up' atau lambat tangkap.. Ianya merupakan gabungan dua suku kata daripada dua perkataan, iaitu Lam--> Lambat dan Pi--> Pick Up..

    Tuntasnya, perkataan-perkataan baru ini ternyata banyak digunakan oleh remaja pada zaman ini malah mereka yang menciptanya.. Perkataan ini masih tidak terdapat dalam kamus kerana masih tidak diterima secara rasmi dalam masyarakat malah masih ada yang tidak mengetahui maksudnya.. Pada pendapat saya, sekiranya perkataan-perkataan ini ingin diterima pakai oleh masyarakat, perlu dipilih dahulu perkataan yang mempunyai makna yang elok sebelum diterima pakai dalam masyarakat sejagat..

SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^

No comments:

Post a Comment