Thursday 7 March 2013

3 : PAPAN TANDA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^

    Pada minggu lepas, saya dan rakan saya berjalan menuju ke Bitarasiswa untuk menunaikan solat Zuhur.. Apabila saya tiba di suatu sudut berdekatan dengan tangga, saya terlihat papan tanda yang berbunyi "Di Larang Masuk".. Lantas saya pon berkata " Jarak dengan dekat pon tak tahu."
 
    Sedarkah kawan-kawan bahawa kita banyak dikelilingi dengan papan-papan tanda yang banyak kesalahan ejaan.. Pada pendapat saya, papan tanda juga merupakan medium penyampaian mesej kepada masyarakat melalui bahasa yang digunakan.. Namun, agak menyedihkan apabila banyak kesalahan ejaan yang digunakan di papan tanda.. Mari kita lihat kesalahan bahasa yang sering terdapat pada papan tanda:


    Papan tanda di atas mempunyai dua kesalahn bahasa, iaitu terdapat unsur lewah dan kesalahan ejaan.. Perkataan tolong  dan jangan tidak boleh berada dalam satu ayat kerana kedua-duanya merupakan ayat perintah.. Memadai dengan menggunakan perkataan jangan sahaja.. Ejaan pump pula  ialah ejaan dalam bahasa Inggeris.. Sepatutnya pump perlu dieja seperti ini --> pam..



    Kedua-dua papan tanda di atas mempunyai kesalahan ejaan, iaitu masih lagi menggunakan ejaan lama.. Sepatutnya percitakan --> percetakan manakala kelinik --> klinik... Cuba kita lihat papan tanda yang lain pula :



    Perkataan di buka dan di larang sepatutnya dieja rapat, iaitu dibuka dan dilarang.. Kesalahan ejaan rapat dan jarak seperti inilah yang sering kali berlaku...

    Kesimpulannya, oleh sebab papan tanda menurut pendapat saya merupakan salah satu medium penyampaian mesej dalam kalangan masyarakat, kesalahan-kesalahan kecil seperti di atas tidak sepatutnya berlaku.. Sekiranya negara-negara lain yang menggunakan bahasa Melayu di negara mereka terutamanya Indonesia yang sememangnya terkenal dengan kehebatan bahasanya datang ke Malaysia, sudah tentu kita malu apabila mereka ternampak ejaan yang mudah tetapi salah ejaannya.. Jika ingin memartabatkan bahasa Melayu, perkara-perkara mudah seperti inilah yang perlu dititikberatkan...Kesalahan ejaan seperti ini meperlihatkan bahawa penggunaan bahasa dalam kalangan masyarakat kita masih lagi lemah..

BAHASA JIWA BANGSA, SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^

No comments:

Post a Comment