Thursday 28 March 2013

18 : BAHASA HILANG??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^

    Bahasa hilang?? Apa sebebnarnya yang hilang?? Bagaimana bahasa boleh hilang?? Adakah kita juga mahu membiarkan bahasa Melayu kita hilang ditelan zaman seperti di negara-negara lain?? Negara lain pun telah hilang bahasanya?? Di mana?? Mari kita lihat pendapat atau perkara yang mahu saya kongsikan pada hari ini..

    Entri saya pada kali ini mungkin amat ringkas tapi marilah kita fikirkan dan bayangkan jika ianya terjadi di negara kita.. Singapura merupakan negara jiran kita.. Tahukah kawan-kawan apakah bahasa yang digunakan sebenarnya di Singapura?? Bahasa Cina atau bahasa Inggeris?? Apakah sebenarnya yang terjadi di antara rakyat Singapura dengan bahasa mereka??

    Sebenarnya, Singapura sekarang berdepan dengan masalah bahasa yang digunakan dalam kalangan golongan muda di sana.. Mereka menggunakan bahasa Singlish, iaitu bahasa Singapura yang dicampurkan dengan Inggeris.. Bahasa Singlish ini jika kita dengarkan amatlah susah untuk difahami.. Kadang-kadang ada juga yang dicampurkan dengan bahasa Melayu dan bahasa Cina namun yang lebih ketara ialah sebutan bahasa Inggerisnya sukar untuk difahami.. Contohnya :

1) Sunthing --> Something
2) Humblurger --> Humburger
3) Berry --> Very

  Kadang-kadang terdapat juga perkataan yang tidak difahami, seperti :

1) Goondu
2) Siam
3) Ponchet

    Saya mendapat ilham menulis entri ini kerana saya teringat bahawa saya ada mengikuti "EWRF Educational Conference 2012" di MAHSA pada semester 4 dan salah seorang pembentang kertas kerja ada menceritakan mengenai Singlish ini.. Mahukah kita lihat bahasa kita menjadi bahasa yang tunggang-langgang seperti di Singapura??   Sudah tentu tidak mahu bukan.. Oleh itu marilah kita sama-sama menjaga bahasa Melayu kita daripada dicemari dengan bahasa asing.. Di bawah saya ada menyediakan video mengenai Singlish.. Selamat menonton..

SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^


No comments:

Post a Comment