Friday 8 March 2013

5 : SALAH FAHAM

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^

    Kali ini, saya ingin berkongsi peristiwa lucu mengenai saya apabila sampai di Universiti Pendidikan Sultan Idris buat kali pertama, iaitu pada 2010.. Kisah lucu ini berkenaan dengan komunikasi di antara saya dengan rakan-rakan yang berasal dari Kelantan..

    Pernah suatu ketika dulu, saya ingin mandi, tetapi ada dua buah baldi di dalam bilik air yang saya mahu gunakan.. Dialog saya bersama rakan berbunyi begini:

    HANI : Baldi dalam bilik air ni sape punye??
    ZA      : Aku punye.. Mu bawak tubik jah..
    HANI : Yela.. Sape punye baldi ni??
    ZA      : Aku punyela.. Bawak jah tubik..
    HANI : Tubik tu baldi ke??
    ZA      : Hahahahhahaaa.. Tubik tu keluar la Hani.. Mu bawak keluar jah baldi tuh..
    HANI : (Aku tersengih-sengih kemaluan seorang diri di dalam tandas)
   
    Pada masa itu, rasa malu menyelubungi diri saya.. Inilah akibat yang berlaku jika kita menggunakan loghat atau dialek kita dengan kawan yang berlainan dialek.. Salah faham banyak berlaku antara saya dengan rakan-rakan dari Kelantan..

    Banyak lagi perkataan Kelantan yang saya salah ertikan dan tidak mengetahui maksudnya ketika baru menjejakkan kaki di sini.. Antaranya ialah:

    (1) Supik --> Plastik
    (2) Bekeng --> Garang
    (3) Coklat --> Gula-Gula
    (4) Ngaji --> Belajar
    (5) Jangok --> Bersolek

    Rakan sebilik saya sering menggunakan perkataan coklat apabila dia melawa saya sebiji dua gula-gula.. Saya sering memarahinya dan saya melarangnya menyebut coklat sekiranya dia melawa saya gula-gula.. Hal ini demikian kerana saya yang sememangnya hantu coklat sering tersalah anggap dengan memikirkan bahawa dia mahu memberi saya coklat tetapi rupa-rupanya hanya gula-gula sahaja..

    Begitu juga dengan perkataan ngaji.. Di Johor, ngaji bermaksud membaca Al-Quran manakala di Kelantan, ngaji bermaksud belajar..

    Kesimpulannya, apabila kita berada jauh di negeri orang, seeloknya kita menggunakan bahasa Melayu standard dan bukannya dialek untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan.. Sekiranya kita menggunakan dialek, proses komunikasi dan penyampaian mesej tidak akan berlaku kerana terjadinya salah faham..

GUNAKANLAH BAHASA KEBANGSAAN KITA, MARILAH AMALKAN RAMAI-RAMAI
SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^

No comments:

Post a Comment