Thursday 7 March 2013

4 : JOHOR NEGERIKU

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan ^_^

    JAUH DI MATA NAMUN DEKAT DI HATIKU

    Diam tak diam, sudah tiga minggu saya meninggalkan kampung halaman saya di Batu Pahat, Johor.. Terasa rindu dengan suasana di Johor... Bukan sahaja dengan suasana malah dengan keluarga, makanan dan  kawan-kawan.. Ternyata pergaulan di Johor dengan pergaulan rakan-rakan di sini amat berbeza terutamanya dari segi percakapan dan bahasa yang digunakan.. Di sini saya mahu kongsikan bagaimana cara saya menggunakan bahasa dalam kalangan rakan-rakan di Johor...

    Remaja di Johor amat gemar menambah perkataan lain di belakang perkataan dasar.. Perkataan yang sangat ketara ialah giler. Contohnya:

    (1) Cantik giler mat salih tu.
    (2) Kuat giler ko makan.
 
Perkataan giler di Johor umpama sudah menjadi kata penguat kerana kerap kali disebut selepas kata adjektif..

    Di Johor juga terkenal dengan perkataan ek.. Sekiranya ditanya apakah jenis kata tersebut, saya tidak mampu untuk menjawab kerana perkataan tersebut seperti secara automatik terkeluar semasa kami berkomunikasi dalam kalangan masyarakat, iaitu sama juga dengan perkataan bha yang digunakan di Sabah..

    Remaja-remaja Johor juga banyak menggunakan campuran bahasa Melayu dengan bahasa Jawa kerana majoriti berketurunan Jawa di Johor.. Antara perkataan Jawa yang saya boleh kongsi di sini ialah:
    (1) Ngorok --> Tidur
    (2) Becek --> Wang yang diberikan kepada pengantin semasa kenduri kahwin
    (3) Ngompol --> Kencing malam
    (4) Ewak Lele --> Ikan Keli
    (5) Ireng --> Hitam
 
   Begitulah kami menggunakan bahasa dalam pergaulan di Johor.. Namun, saya tidak menggunakan campuran bahasa Jawa dengan bahasa Melayu di sini kerana saya faham bahawa di sini terdapat pelbagai negeri dan saya yakin sekiranya saya menggunakan perkataan jawa dalam pertuturan, sudah pasti mereka tidak akan faham tentang mesej yang saya mahu sampaikan..

LUASKAN KUASAMU... SEKIAN, TERIMA KASIH ^_^


No comments:

Post a Comment